luni, 11 iunie 2012

supa miso


prima mea supa miso a iesit super buna. da, stiu, poate nu v-ati fi asteptat sa navighez prin bucataria  japoneza dar dupa calatoria de la new york unde am mancat la unele dintre cele mai bune restaurante japoneze din oras: morimoto si inakaya am inceput sa casc ochii mai bine pentru ca unele chestii chiar m-au impresionat.

in afara de sashimi, sushi, nigiri si edamame care intra mai degraba la plating decat la gatit nu facusem nimic  din bucataria japoneza. mai alaltaieri mi-am luat inima-ntre dinti si m-am apucat sa fac shopping pentru o supa miso. zice-se ca supa miso se face dintr-o baza de supa - dashi, la care se adauga (obligatoriu) tofu, alge wakame si miso paste. in plus fata de elementele obligatorii mai poti adauga diferite legume si paste de orez. eu m-am hotarat sa adaug ceapa verde, mazare si paste de orez.

japonezii spun despre chestiile pe care le folosesc in supa miso ca trebuie sa ai unele care plutesc si unele care se lasa la fund. algele, ceapa verde tind sa pluteasca, mazarea proaspata, tofu, pastele se vor lasa la fund. partea grea la supa miso nu este gatitul ci cautatul ingredientelor. sa le luam pe rand.

supa dashi - este o supa care se prepara din alge kombu si din fulgi de bonito (fulgi de peste uscat, deobicei din ton. seamana la textura cu niste felii ultrasubtiri din jamon sau prosciutto crudo). algele kombu si algele wakame se gasesc de cumparat la magazinele online de ingrediente japoneze/raw/naturiste. le-am comandat, le-am primit acasa, nicio problema. fulgii de bonito insa nu i-am gasit nicaieri in romania. ca atare am facut o supa din algele kombu la care am adaugat doua linguri de sos de peste(asta se gaseste la orice supermarket mai serios). nu stiu daca supa mea dashi are vreo legatura cu originalul pentru ca nu am cu ce sa o compar insa sper sa fie ce trebuie. ca alternativa puteti cumpara supa dashi la plic ceea ce eu nu am facut :)

tofu are cam la orice hypermarket - fabricat in romania. miso paste - pasta de miso - am luat mai demult din supermarketul chinezesc din mall-ul dragonul rosu, chiar vis-a-vis de mega image. aici e posibil sa gasesti si alge. paste de orez am gasit la carrefour. mazare  proaspata si ceapa verde de la piata.

dupa ce alergi in jumatate de oras, sa faci supa miso e floare la ureche :)))

nu stiu daca am respectat cu strictete reteta de miso, nu stiu daca am folosit cele mai bune ingrediente insa stiu ca rezulatul final semana fix cu supa mea de la new york. pofta buna.

ingredinete:
pentru 4 persoane. timp de pregatire: o ora.
- 1 litru de supa (mea) dashi facuta din: 20g alge kombu, 2 linguri de sos de peste
- 20 g alge wakame
- 150g tofu
- o lingura si jumatate de pasta miso
- 3 cepe verzi
- 200 g mazare proaspata
- o mana de paste de orez

supa miso
- supa dashi se face in prealabil. lasa 20g de alge kombu la inmuiat intr-un litru de apa timp de 3 ore. incalzeste apoi apa panala punctul de fierbere, apoi scoate algele din apa. adauga 2 linguri de sos de peste(sau 3 daca iti place mai sarata, mai aromata).
- pune algele wakame la inmuiat intr-un pahar cu apa
- fierbe mazare in supa dashi timp de 35-40 de minute. adauga pasta de miso
- dupa ce mazarea s-a fiert, adauga tofu taiat in cuburi de 1 cm.
- adauga si pastele de orez si fierbe inca 2 minute sau pana cand pastele de orez sunt gata
- opreste focul si adauga algele wakame scurse de apa. gusta de sare si potriveste supa. daca iti place un gust mai intens de peste, poti sa mai adaugi sos de peste in loc de sare.
- taie ceapa verde si presara pe deasupra fiecarui bol de supa miso. 

7 comentarii:

  1. Arata super awesome :). Nice touch cu castronelul potrivit :)
    Nu am realizat niciodata cata munca de aprovizionare poate sa fie la mijloc

    Astea pe care la mananc eu pe aici si care intra de obicei in pretul felului principal sunt mult mai limpezi. Trei alge, trei bucatele de tofu si inca 4 rondele de ceapa verde si cam atit :)

    Nu am fost la nici unul din restaurantele unde ai fost tu... si cu asta am reusit sa am un soc, asa de Luni dimineata!
    Ma consider ca-mi place sushi si sashimi mult dar acum daca stau si ma gindesc, de cite ori vreau sushi merg cu consecventa la acelasi restaurant. Probabil ca am mers de peste 20 de ori acolo, niciodata altundeva. Scary!!
    Bag seama ca sunt ca si cainele lui Pavlov… Sushi … East Restaurant :)

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. probabil ca in nyc as fi rezolvat totul cu un singur magazin insa in bucuresti, magazinele cu specific japonez cam lipsesc :)

      intr-adevar si mie mi s-a parut cam aglomerata supa, data viitoare o sa dublez cantitatea de zeama. chestia interesanta e ca am nimerit din prima gustul ala bun pe care japonezi il numesc umami.

      daca pestele e proaspat la restaurantul tau, numai pentru sashimi n-ai dece sa schimbi restaurantul :)) poate doar asa ca o schimbare de peisaj...

      iti recomand inakaya for the fun of it. e la parter la new york times. de fiecare data cand intra cineva, tot personaluil ii ureaza in cor cu voce tare: konniciwaaaaa. de fiecare data cand cineva comanda ceva, tot personalul tipa ceva in cor, daca ceri nota aceeasi poveste:)))
      iar cum in continuu e cineva care intra, iese sau comanda ceva din 2 in 2 minute tot personalul urla in cor :)))

      ia uite aici: http://www.youtube.com/watch?v=ldeVZyUWV1U

      Ștergere
    2. OK.. am fost in seara asta la Inakaya si am avut FUN cu caruta. Am stat la bar si ne-au servit toata seara cu lopetile ale de lemn in timp ce toti ospatarii si bucatarii strigau in cor :)
      Am avut parte si de surprize culinare pe masura. Pai Fatty Tuna pe care l-am mnacat la ei este cel mai bun sushi pe care l-am incercat vreodata, EVER. E o minune cu s-a putut topi in gura :). Acum si pretul e pe masura la $12 pe bucatica fata de $4 unde il mancam eu :). "My better half" a luat the chef tasting menu, fara sushi sau alte cruditati marine si eu am luat Premium 8 Varieties of Nigiri sushi. De nota 10 si unul si celalalt... well, mai putin desertul (nu inteleg care este fixatia japonezilor cu gemul de fasole).
      Merci de sugeste.. o sa-l incerc si pe celalt cu proxima ocazie.

      Ștergere
    3. e adevarat preturile nu sunt punctul forte nici la inakaya mici la morimoto:)

      probabil ca nu sunt genul de restaurnat de mancat zilnic insa din cand in cand poti sa treci pe la ei. eu am fost de 2 ori la inakaya in scurtul timp in care am stat la new york. nu mai stiu in ce ordine dar am mancat miso soup, edamame - muuulte castroane, pork belly in sos de soia - geniala!! , snapper facut in sare la gratar, sea bass pe sulitza, lobster, vreo 3 platouri de sashimi inclusiv fatty tuna :) si ceva orez cu legume pe margine. asta in 4 persoane in 2 mese: o cina si un pranz :))

      morimoto e ceva mai spre atmosfera de restaurant-bar foarte trendy. nu merge deloc sa mergi cu copii. se asculta muzica in surdina, lumina e foarte low seara si vor sa creeze o atmosfera mai apropiata de un lounge-club.


      mancarea este insa la fel sau poate chiar mai buna pe alocuri decat la inakaya. eu am fost seara si am stat pana pe la 1.30 noaptea. nu stiu insa ce atmosfera au la pranz...

      Ștergere
  2. Umami rulz :) recunosc ca pana acum am facut doar supa miso la plic....aaawwhh the foodie horror and shame...nu stiam sa se gasesc alge kombu la noi, got to try this.

    RăspundețiȘtergere
  3. si btw...vad ca te-ai descurcat la pozat si fara fotograful de serviciu :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. spre ex: http://www.superalimente.ro/cumpara/alge-kombu-irlandeze-crude-organice-60g-819394

      dar mai sunt multe site-uri.

      eh, mai fac si eu poze, dar nu-mi ies mereu :))

      Ștergere